WARANTI DAN GUARANTI
Setiap barangan yang kita beli
mempunyai jaminan (warranty) dan janji pengeluar berkenaan sesuatu produk
(guarantee). Namun guarantee jauh lebih baik dari warranty. Oleh
itu, selaku pengguna yang bijak kita seharusnya memilih dengan bijak sewaktu
membeli barangan komersial seperti barangan elektronik umumnya.
Dari sudut undang-undang, tidak banyak perbezaan yang begitu ketara antara warranty dan guarantee namun terdapat beberapa perkara yang perlu diketahui:
1. Tanggapan umum
Walaupun ianya bukan suatu perkara yang teknikal, namun ianya sangat penting. Ramai yang mengamit terma guaranti dengan pengembalikan wang atau produk. Penggantian produk lebih kepada pembaikan dan penyelenggaraan produk. Tamsilnya, seandainya anda selaku pengguna membeli telefon pintar sekiranya telfon anda mempuyai masalah wang anda serta merta akan dikembalikan sepenuhnya dalam tempoh setahun iaitu jaminan yang dijanjikan sewaktu pembelian yang dijalankan.
Dari sudut undang-undang, tidak banyak perbezaan yang begitu ketara antara warranty dan guarantee namun terdapat beberapa perkara yang perlu diketahui:
1. Tanggapan umum
Walaupun ianya bukan suatu perkara yang teknikal, namun ianya sangat penting. Ramai yang mengamit terma guaranti dengan pengembalikan wang atau produk. Penggantian produk lebih kepada pembaikan dan penyelenggaraan produk. Tamsilnya, seandainya anda selaku pengguna membeli telefon pintar sekiranya telfon anda mempuyai masalah wang anda serta merta akan dikembalikan sepenuhnya dalam tempoh setahun iaitu jaminan yang dijanjikan sewaktu pembelian yang dijalankan.
Gambar 1: Waranti Telefon
sumber : http:// www. www.sabreehussin.com
2. Tempoh
masa
Kontrak waranti
kebiasaannya mempunyai tempoh yang jelas bagi sesuatu produk. Ada yang
mempunyai waranti beberapa minggu sahaja sehinggalah ke belasan tahun
tempohnya.Guaranti pula tidak mempunyai tempoh masa sah yang jels kecuali
kes-kes terpencil seperti "jaminan wang dikembalikan dalam tempoh 10
hari." Guaranti secara umumnya digunakan untuk meningkatkan kredibiliti
produk dan kepercayaan penggunan. Kerana itulah banyak syarikat yang
menggunakan frasa "Lifetime guarantee" semasa mempromosikan produk
mereka. Walaupun hakikatnya mereka menawarkan tempoh waranti 10 tahun dengan
subskrip "tertakluk kepada terma dan syarat."
Gambar 2: Tempoh masa waranti
sumber : http ://www. 4.bp.blogspot.com
3. Dari sudut kewangan
Waranti yang diberikan bagi tempoh tertentu kebiasaannya percuma apabila anda pertama kali membeli produk. Namun adakalanya waranti dikenakan bayaran seperti bayaran polisi insuran. Anda juga ada pilihan untuk memanjangkan tempoh waranti dengan membuat sedikit bayaran tambahan.Guaranti pula tidak memerlukan sebarang bayaran dan sentiasa percuma.
Waranti yang diberikan bagi tempoh tertentu kebiasaannya percuma apabila anda pertama kali membeli produk. Namun adakalanya waranti dikenakan bayaran seperti bayaran polisi insuran. Anda juga ada pilihan untuk memanjangkan tempoh waranti dengan membuat sedikit bayaran tambahan.Guaranti pula tidak memerlukan sebarang bayaran dan sentiasa percuma.
Apa yang
Membuat Waranti atau Jaminan?
Apa-apa janji mengenai
kualiti, keadaan, atau keboleh percayaan produk yang dibuat penjual dan yang
anda bergantung pada apabila membeli produk boleh membuat jaminan atau jaminan.
Kenyataan langsung, sama ada secara lisan atau bertulis, menjanjikan bahawa
produk akan memenuhi jangkaan tertentu mewujudkan jaminan nyata. Sebagai contoh,
jika jurujual kereta menjanjikan perbatuan gas minimum untuk kenderaan
tertentu, mereka telah membuat jaminan. Walau bagaimanapun, walaupun peraga
boleh dibuat secara lisan, ia bijak untuk meminta mereka secara bertulis juga,
untuk mencipta rekod janji saudagar.
Lain-lain
jaminan tidak perlu dinyatakan secara eksplisit sama sekali. Peranti tersirat
ini menjamin bahawa undang-undang dibaca dalam urus niaga anda. Hampir semua
produk pengguna, contohnya, dilindungi oleh jaminan tersirat kebolehdagangan, yang
bermaksud produk tersebut dijamin berfungsi seperti yang diharapkan. Seorang
peniaga boleh menafikan jaminan tersirat melalui penafian atau jualan
"sebagaimana adanya", tetapi beberapa negara akan menolak untuk
mengakui "seperti" penafian untuk barangan pengguna. Begitu juga,
beberapa jaminan boleh dibatasi dalam skop dan yang lain mungkin dibatalkan
oleh tindakan tertentu. Contohnya, jaminan sepanjang hayat di peti sejuk anda
mungkin terhad kepada jangka hayat yang dijangka, katakan sepuluh tahun, produk
dan dibatalkan oleh pembaikan atau pengubahsuaian yang tidak dibenarkan.
Kesimpulannya,
sebagai seoarng pengguna yang bijak kita seharusnya menilai sesuatu barang sebelum
pembelian dibuat iaitu dengan menanya terlebih dahulu kepada penjual tentang
barangan yang ingin dibeli.
Comments
Post a Comment