WARANTI DAN GUARANTI

WARANTI DAN GUARANTI

Setiap barangan yang kita beli mempunyai jaminan (warranty) dan janji pengeluar berkenaan sesuatu produk (guarantee). Namun guarantee jauh lebih baik dari warranty. Oleh itu, selaku pengguna yang bijak kita seharusnya memilih dengan bijak sewaktu membeli barangan komersial seperti barangan elektronik umumnya.

Dari sudut undang-undang, tidak banyak perbezaan yang begitu ketara antara warranty dan guarantee namun terdapat beberapa perkara yang perlu diketahui:


1. Tanggapan umum


Walaupun ianya bukan suatu perkara yang teknikal, namun ianya sangat penting. Ramai yang mengamit terma guaranti dengan pengembalikan wang atau  produk. Penggantian produk lebih kepada pembaikan  dan penyelenggaraan produk. Tamsilnya, seandainya anda selaku pengguna membeli telefon pintar  sekiranya telfon anda mempuyai masalah wang anda serta merta akan dikembalikan sepenuhnya dalam tempoh setahun iaitu jaminan yang dijanjikan sewaktu pembelian yang dijalankan.



Gambar 1:  Waranti Telefon
sumber : http:// www. www.sabreehussin.com


2. Tempoh masa

Kontrak waranti kebiasaannya mempunyai tempoh yang jelas bagi sesuatu produk. Ada yang mempunyai waranti beberapa minggu sahaja sehinggalah ke belasan tahun tempohnya.Guaranti pula tidak mempunyai tempoh masa sah yang jels kecuali kes-kes terpencil seperti "jaminan wang dikembalikan dalam tempoh 10 hari." Guaranti secara umumnya digunakan untuk meningkatkan kredibiliti produk dan kepercayaan penggunan. Kerana itulah banyak syarikat yang menggunakan frasa "Lifetime guarantee" semasa mempromosikan produk mereka. Walaupun hakikatnya mereka menawarkan tempoh waranti 10 tahun dengan subskrip "tertakluk kepada terma dan syarat." 
Gambar 2: Tempoh masa waranti 
sumber : http ://www. 4.bp.blogspot.com

3. Dari sudut kewangan

Waranti yang diberikan bagi tempoh tertentu kebiasaannya percuma apabila anda pertama kali membeli produk. Namun adakalanya waranti dikenakan bayaran seperti bayaran polisi insuran. Anda juga ada pilihan untuk memanjangkan tempoh waranti dengan membuat sedikit bayaran tambahan.Guaranti pula tidak memerlukan sebarang bayaran dan sentiasa percuma.

Apa yang Membuat Waranti atau Jaminan?

Apa-apa janji mengenai kualiti, keadaan, atau keboleh percayaan produk yang dibuat penjual dan yang anda bergantung pada apabila membeli produk boleh membuat jaminan atau jaminan. Kenyataan langsung, sama ada secara lisan atau bertulis, menjanjikan bahawa produk akan memenuhi jangkaan tertentu mewujudkan jaminan nyata. Sebagai contoh, jika jurujual kereta menjanjikan perbatuan gas minimum untuk kenderaan tertentu, mereka telah membuat jaminan. Walau bagaimanapun, walaupun peraga boleh dibuat secara lisan, ia bijak untuk meminta mereka secara bertulis juga, untuk mencipta rekod janji saudagar.

Lain-lain jaminan tidak perlu dinyatakan secara eksplisit sama sekali. Peranti tersirat ini menjamin bahawa undang-undang dibaca dalam urus niaga anda. Hampir semua produk pengguna, contohnya, dilindungi oleh jaminan tersirat kebolehdagangan, yang bermaksud produk tersebut dijamin berfungsi seperti yang diharapkan. Seorang peniaga boleh menafikan jaminan tersirat melalui penafian atau jualan "sebagaimana adanya", tetapi beberapa negara akan menolak untuk mengakui "seperti" penafian untuk barangan pengguna. Begitu juga, beberapa jaminan boleh dibatasi dalam skop dan yang lain mungkin dibatalkan oleh tindakan tertentu. Contohnya, jaminan sepanjang hayat di peti sejuk anda mungkin terhad kepada jangka hayat yang dijangka, katakan sepuluh tahun, produk dan dibatalkan oleh pembaikan atau pengubahsuaian yang tidak dibenarkan.



Gambar 3: Perbandingan antara guaranti dan jaminan
sumber: http ://www.quara.com

Kesimpulannya, sebagai seoarng pengguna yang bijak kita seharusnya menilai sesuatu barang sebelum pembelian dibuat iaitu dengan menanya terlebih dahulu kepada penjual tentang barangan yang ingin dibeli.


Comments