WARANTI

Waranti

1. Setiap pembelian yang dilakukan selalunya disertakan dengan 'warranty'.
2. Waranti ini selalunya sah.
3. Jangka masa untuk ‘Warranty  Claim’ merujuk kepada proses dimana pembeli menggunakan hak yang terdapat didalam waranti.

Beberapa dokumen perlu disertakan apabila membuat ‘Warranty Claim'

1)  bukti pembelian (resit)
2   2) barang belian yang lengkap (borang, resit)
     3) ‘warranty form’ (surat)

Waranti bergantung kepada keadaan barangan .Jika barangan telah dibuka dan diservis sendiri, pengguna tersebut tidak dapat membuat ‘warranty claim’. Termasuk juga jika barangan rosak yang disebabkan oleh kecuaian pengguna sendiri.

‘Warranty’ atau dikenali sebagai jaminan. Pengeluar atau syarikat berjanji untuk memperbaiki atau mengganti sesuatu keluaran dalam tempoh yang ditetapkan sekiranya berlaku kerosakan. Jaminan yang dikeluarkan kepada pengguna dalam bentuk pembelian barangan.

‘Warranty’ tidak dipatuhi apabila dibuat secara lisan kerana ianya dianggap tidak sah dan sukar untuk dibuktikan. Pengguna perlu memastikan penjual yang menandatangani jaminan tersebut serta mempunyai kuasa dan layak berbuat demikian supaya warranty itu sah dan pengguna mendapat sebarang pampasan.

Syarat yang dikenakan oleh pengeluar perlu diketahui supaya kita hanya akan meminta jaminan apabila komponen tersebut rosak adalah disebabkan oleh kecuaian pengeluar yang mengeluarkan komponen tersebut dan bukan atas kesilapan pengguna.

Antara kerosakan yang tidak dibolehkan meminta tuntutan jaminan adalah seperti berikut :- 

             1. Disambar petir
             2. Terkena air
             3. Pelekat warranty ditanggalkan
             4. Barangan jatuh atau pecah
             5. Terkena api
             6. Kerosakan dari bencana alam
          7. Ubah komponen asal barangan

TUJUAN PENGGUNAAN WARANTI

              1) Pengguna tidak ditipu apabila membeli suatu barangan.
              2) Barangan yang dijual sah.
              3) Memudahkan pengguna menukar barangan yang dibeli apabila didapati              rosak atau cacat. 
              4) Pelanggan memberi kepercayaan dalam barangan yang dikeluarkan.
              5) Hak sebagai pengguna tidak diabaikan. 

SEBAB-SEBAB WARANTI TIDAK DIKELUARKAN

Keengganan penjual untuk member warranty mungkin berpunca daripada beberapa sebab iaitu :-

1      (1)  Keluaran tersebut adalah barangan curi.
        (2)  Barangan atau keluaran kurang atau langsung tidak bermut.
3      (3)  Barangan tersebut adalah tiruan.
        (4)  Barangan tersebut diseludup dari negara-negara jiran.
        (5)  Barangan tersebut telah diperbaiki semula dan dijual sebagai barangan              baru.

KEPENTINGAN WARANTI

    1 Memudahkan pengguan membuat urusan apabila berlaku kerosakan                   barangan.
    2 Supaya keselamatan pengguna terjamin.
    3 Mengelakkan pengguna dari ditipu oleh syarikat yang hanya ingin mengaut         keuntungan sahaja.
    4 Supaya barangan yang dibeli oleh pengguna mempunyai keluaran yang             sah.
    5 Barangan yang dikeluarkan mempunyai jaminan.
    6 Menggagalkan pihak pengeluar atau syarikat yang cuba mengeluarkan               barangan yang tidak berkualiti.

Comments